måndag 22 juni 2009

Lill-semester

Ja då har man semester då. Eller jag har varit ledig sen i fredags. Men av någon konstig anledning går dagarna fortare när man har "all tid i världen" än när man flänger och far och stressar runt. Värmen som vi har är underbar men man orkar inte göra lika mycket som när det är svalare.
Midsommar passerade med positvia toner. "Tuttis" och Stina gjorde ett bra lopp på Rättvik. Fick en kanonstart men tyvärr stördes de av flera galopperande bromsklossar så de tappade ändå. Men han gick fullt över mål. En femteplats på tiden 1:18,3 på tung bana är fullt godkänt. Vinnare i loppet blev Jennie Samuelsson och Eccentric Chip, en väl värd vinnare som gjort det bra på sistone. Grattis Jennie!
Robban gjorde det också bra. Tappade tyvärr en framsko med tung sula men höll fint till fjärdeplatsen. Han har inte presterat så mycket på sistone så det var positivt se honom i torsdags.
Arne debuterade för oss framför sulkyn på midsommardagen. Gick i dödens utvändigt I Saw You, så det var ingen lätt nöt att knäcka. Gick ändå 1:15,8 över medeldistans och slutade 6a, vilket gav honom sista platsen i finalen samma dag. Där fick han spår 8 och blev hängande i tredjespår så det var omöjligt.

Det har ju också ridits en del montélopp som jag i festyran glömt kommentera. Montésprintern på midsommardagen i Skellefteå är ett lopp som jag minns väl från förra året. Dragonite och jag var upp och vann. Ska tilläggas att jag kom hem från fotbolls-EM i husbil på midsommaraftons morgon så man hade färdats ett antal mil. Men det var värt det :-)
I år var proppen skriven så att vi inte kunde försvara titeln, som istället gick till Norrlands montéstjärna Giant Of North. Vann lätt 5 längder före Kiss Me Fast på tiden 1:15,2.

Igår var det också monté för kallblod på Arvika. Ett lopp i den lite lägre klassen för dessa och segrade gjorde Bestjar.

Ikväll ska jag till skilstuna och rida Rookie Leaf. Han gick bra sist jag red honom och håller vi oss i rätt gångart så har vi nog god chans. Dock så utgick han senast med Jennifer Tillman utan galopp så jag får prata med tränaren Micke Selin om orsaken till det men det fanns säkert en naturlig förklaring. Glad blev jag också när jag såg att värsta konkurrenten G.K.Ante Knockout är struken. Ett steg närmare förstaplatsen.
Men det är många bra hästar med. Nr8 Hilmer Garline vet jag är riktigt bra efter att ha ridit honom själv flera gånger. Han var trea efter längre uppehåll och är säkert med där framme. Nr4 Leano Bo är också farlig, liksom nr14 Speedy My love.

På Solänget imorgon rids det lopp för kallblod. Nr11 Jahnita gjorde det bra senast och är mitt tips. Annars är det nog nr9 Trollnin som kan vinna.

På onsdag blir det kul att se loppet som går på Solvalla. Även fast det inte bli fullt så tror jag det kan gå undan och bli en kamp mellan 3 debuterande hästar; nr1 Global Mind, nr5 Lindy Later och nr9 Toy Ball. Alla tre var riktigt fina i kvalen och de har ju minst sagt visat att de kan springa för vagn. Ska bli skoj att se detta kortlopp.

På Axevalla är det också montélopp på onsdag. Där tror jag två hästar kommer göra upp om segern. Nr1 Montgomery Zon gjorde det bra i debuten och verkar trivas under sadeln, liksom Nr7 Ego Spin. Jag tror den sistnämnda är snäppet vassare men har lite sämre spår. Om inte någon av dessa två är först så är förmodligen Hellstedts nr9 Quantum Dancer det.

Nu ska jycken och jag gå ner till sjön och ta ett dopp innan det bär av till Eskils. Eller jycken ska iaf :-)

På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar