torsdag 7 maj 2009

Jag ser ljuset....

Då har jag, liksom flertalet människor, fallit i blogg-träsket. Men jag lovar, det blir varken mode eller recept från min sida. Nä, här ska det pratas MONTÉ! (Det faller sig iofs helt naturligt för senaste inne-prylen eller timmeslånga tillagningstider på måltider är väl inte riktigt min grej).
Tanken med bloggen är väl att ge lite synpunkter och åsikter om montésporten, både från min sida men även från andra. Jag vill kunna lägga in tips innan lopp, men även kommentarer efter lopp, där jag hoppas, vill och tror att andra montéryttare och entusiaster hör av sig till mig. Det behöver inte vara några milslånga brev (även om det också välkomnas) men vad de tror om hästen i loppet, och gärna med en kommentar efter loppet. Och det spelar ingen roll om det är favoriten eller den minst spelade, alla är intressanta. Lättaste sättet att höra av sig till mig är via mail: linnea_swart@hotmail.com eller linnea@swartlingmonte.se. Det går också att skriva under kommentarer här på bloggen, via sms eller rycka tag i mig om vi ses på travbanan.
Det är också ett sätt att försöka nå ut till spelarna och locka nytt folk att bli intresserade av denna underbara sport.

Var det fler än jag som iaf drog lite på smilbanden när man öppnade juni-propparna? Nytt rekord i antalet montélopp på en månad! 40 för varmblod och 5 för kallblod. Bara 3 dar som det inte ska ridas något lopp. Ett steg åt helt rätt riktning.
Det är också roligt att vi närmar oss de stora loppen. Tex. så rids det ett fint montélopp i samband med Oslo Grand Prix på söndag. Flera svenska ekipage ställer upp och det kan bli riktigt intressant lopp. Även fast jag inte har så stor koll på de övriga ländernas ekipage så hoppas jag att Simb Moonzoom och Viktoria Strand Jörgensen står i vinnarcirkeln till slut. Viktora är en väldigt duktig ryttare, och jag tycker det är tråkigt att hon flyttar tillbaka till hemlandet Norge. Hon är en positiv och glad tjej som är och har varit ett bra ansikte utåt för sporten. Simb Moonzoom har hållit i eliten för monté i 4 år, och fortsätter att övertyga. Senaste starten på Bergsåker satte han nytt svenskt rekord i monté, 1:12,6 på 1640a. Ett värdigt par att vinna på söndag.

Vi har ju även tre lopp i Sverige som ska ridas denna vecka. Börjar ikväll på Åby. Ett lopp som är öppet för alla.
Vinnaren i loppet tror jag är nr2 Molly Streamline och Lina Pettersson. En häst som verkligen hittat rätt i montén och har i de senaste starterna varit ohotad. Om det mot förmodan skulle häxa för favoriten så är nog nr4 Winning Ronin G C. eller nr5 Inverno största hoten.

På fredag rids det lopp på Romme. Ett lopp för hästar med 40.000-125.000 kr på kontot. Där tror jag mycket på nr11 Bearpie och Anna Rönning. Frågetecknet är om den är beroende av att gå i ledning, vilket den gjort i de senaste två starterna, för då talar spåret emot. Nr10 Scrud Game har också gjort det bra på sistone och kan vara intressant då den i näst senaste starten vann före hårdare motstånd än nu. Som tredje häst tippar jag våran egen-tränade nr2 Racy Born. Hennes största bekymmer framför sulky har varit att hon stannar och lägger ner verksamheten in på upploppet, men de tendenserna har hon inte visat i montéloppen. Hon har gått bra i de senaste två loppen innan och kan gott och väl vara med där framme. Syster Stina sitter upp.

På söndag är det lopp på Tingsryd. Den vita hästen, nr7 Neons B.M. tippar jag som vinnare. Var tvåa bakom G.K.Ante Knockout senast och någon sådan motståndare ser vi inte nu i startlistan. Enda motståndaren den har på söndag är nog sig själv, för den verkar inte lättriden. Men Åsa Svensson är en duktig ryttare och kan nog segerdefilera för andra gången tillsammans med den vite. Bakom denna är det nr12 Sissy Copianne och nr3 King Of Crown som är mest intressanta. Nr1 Roger Qui kan också utmana.

På återseende!

1 kommentar: