lördag 16 maj 2009

Kommentera mera!

Helgen är här och fullt pådrag med hästarna. Arne var riktigt fin i ridjobb idag och när han är redo blir det nog ett montékval som första uppgift hos oss. Robban däremot blir det nog ingen montéhäst av. Eller iaf inte i nuläget. Är svår att balansera upp både i lugna och snabba farter. Men mjukgörande ridarbete kan nog vara något för den stele käpphästen.

Nu har jag lagt in så att du inte behöver ha inlog för att kunna kommentera. Så fler kommentarer i bloggen efterlyses :-) Är det så att du vill ha ett påminnande mail varje gång jag lägger in ett nytt inlägg så hör av dig till mig så fixar jag det.

Fortsätter på det jag skrev om förra gången; om banpersonalens uppgift inom montésporten. Detta med invägningen behöver förbättras på flera banor. Dels så är det olika om man ska väga med eller utan nummervojlocken. "Spelar det någon roll?" Fick jag till svar på Bergsåker. Hmmm..... Bara att man har lika efter och innan lopp och lika för alla ryttare. Men med det svaret har jag en känsla av att det inte är så.
Det är ju också så fortfarande att du kan egentligen väga med vad som helst innan loppet, väga 90 kg innan för att få upp oddset och sen 65 kg under och efter loppet. Det kanske var ett drastiskt exempel, men det är inte många banor som kollar vilken utrustning du har med dig på vågen, före och efter lopp. Solvalla är väl en av få banor man får en dunk i ryggen för att se om man har säkerhetsvästen på. Och även där kollas det oftast om man har svanskappa etc.

En annan sak banorna borde bli bättre på är det som rör genomgången. Jag säger inte att det inte ska vara genomgång, men oftast så sägs det inte så jättemycket viktigt på dem. "Ni vet väl vart ni ska vara? Och se till att vara väl anslutna bakom bilen." Det hoppas jag att alla med licens vet eller iaf tar reda på innan start. Det som jag hellre efterlyser på banorna är genomgång EFTER loppet. Det tror jag ryttarna skulle lära sig mer av. Att få diskutera när/hur/varför det är små mariginaler. Varför det blev omstart. Vad hade kunnat gjorts annorlunda för att inte störa varandra etc.
Och ska banorna fortsätta ha genomgång innan loppen så måste de ändra tidpunkt. För som det är nu ligger det ca 1 timme före start, då de flesta vill värma. Eller så är det långt innan, loppet går 21:00 men genomgången är 18:00. Det går ju inte att kräva att montéryttarna ska vara på plats 3 timmar innan start.
Och obligatorisk genomgång betyder alla närvarande, annars bot. Kan inte vara olika på olika banor.

Imorgon rids det 4 lopp! Härligt att se. Vi börjar på Lindesberg, ett STC-lopp för ryttare utan några montésegrar tom 081231. Det ska bli kul att se David Källgren göra debut i sadeln. En lärling som jag tycker är duktig på att köra, han brukar få fart på våra hästar och styrde våran hittills enda seger i år, Racy Born, på Örebro i februari. Han rider nr5 Speedy My Love som helt klart är den bästa hästen i loppet. Det är min vinnare i loppet.
Bakom den så är nr10 Exclusive Eden intressant. Var trea bakom Molly Syreamline och Hans Eme näst senaste montéstarten och kan utmana om den håller sig i rätt gångart. Nr7 Rookie Leaf red jag själv i senaste starten och han var riktigt bra. Hade inte en alltför fin rad innan och jag hade inte så stora förväntningar innan loppet. Det häxade framför på sista bortre långsidan med både trötta och galopperande hästar och hade det inte gjort det hade vi varit mycket närmare tvåan Neons B.M. Han gick riktigt bra genom sista sväng och upploppet och slog av två precis innan mål. Hans problem är väl att få aktionen att stämma så man får hjälpa honom väldigt mycket och kan inte släppa av. Röstarbete fungerar bra :-) Rookie kan imorgon vara med bland de tre.

Nästa lopp är på Vaggeryd och där ser jag bara en vinnare, nr12 G.K.Ante Knockout. Där kan tvillingspel vara intressant. 12 som utgångshäst och 4-6-7-10 som andrahästar.

Visby bjuder också på ett montélopp denna söndag. Nästan hälften av hästarna (5st) debuterar under sadeln och gör att det blir ett svårtippat lopp. Men jag tror att nr1 Larizza Bris tar ledning och kan då bli svårslagen. Nr6 Penny Train gick en bra kvaltid och kan vara intressant, och nr11 Garcon Launcher skötte sig bra i senaste montéstarten och är den mest rutinerade i listan.

Sista banan som kör montélopp är Åmål, där nr6 Shivan Dragon verkar trivas. Har gjort tre montéstarter där som resulterat i två segrar och en andraplats. Jag tippar seger även denna gång. Bakom den kan nr12 Herr Hoffberg utmana. Gjorde det bra som tvåa i montédebuten på kort distans. Som tredje häst tippar jag nr13 Barbeque Will. Även den var tvåa i debuten på 17,0 från 2160m och kan mycket väl vara med där framme.

Håller just nu på att springer mellan bloggen och v75. Alltid lika roligt att se Dig For Dollars vinna. Gillar den hästen skarpt. Tyvärr har vi spruckit på båda andelsspelen så nu får man kolla resterande avdelningar bara med njutning av fina hästar, utan förhoppning om storvinsten. Har inte gjort något eget system, Dannero är för långt från Jägersro så favoritkusken och tränaren ärar inte med sin närvaro tyvärr.

På återseende!

3 kommentarer:

  1. Hej! Volockarna på Mantorp skulle behöva bytas ut! De är gjorda av plast och när jag fick galopp sist jag red där höll hela sadeln på att glida runt. Den var ju självklart bra spänd och det har aldrig hänt för så det berodde helt klart på volocken. Det hade kunnat sluta illa :( tappade en stigbygel men lyckades hålla kvar balansen. Mvh Therese

    SvaraRadera
  2. Håller med dig Therese. Vojlockarna gjorda helt i plast är värdelösa. De formar sig inte efter hästens kropp och knölar till sig under sadeln. Har även sett flera lopp där vojlocken glidit bak och ibland fladdrat på hästens rumpa. Livsfarligt!
    Tur att det gick bra för dig den gången på Mantorp.
    Alla banor borde införa de gjorda av tyg. De med en skena längst bak är bra, om de är hela vilket de inte är på flera ställen och nummer.

    SvaraRadera
  3. Jag håller helt klart med om att vojlockarna i plast är värdelösa. Formar sig inte alls efter hästens rygg. De i tyg är bra men allra bäst tycker jag plastvojlockarna är som förr användes till travlopp innan nummerbrickorna. De stör hästarna allra minst. Någon som håller med?

    SvaraRadera