söndag 24 maj 2009

Idag smäller det!

Igårkväll var jag på 30årsfest hos en av mina absolut bästa vänner. Det är så underbart att träffa alla dessa härliga människor som jag bara älskar. Och i morse hade jag sovmorgon! Händer inte ofta, och självklart vaknade jag kl. 7 kanonpigg. Men lite till lyckades jag somna om.

Idag är det den mest spännande anmälningen på hela året. Och jag pratar inte elitloppet, nej, jag menar MONTÉELITEN! Är det fler än jag som kommer att sitta och uppdatera anmälningslistan från kl. 17:00 prick? Spännande! Man har ju ingen aning vilka hästar som kommer dyka upp. Just nu är det 11 hästar anmälda. Hoppas ju på att det kommer utländska hästar, iaf från våra grannländer, som kan vara med och rida om 100.000 kr.
Drömmen vore ju att få rida ett sånt lopp. Att rida ut och defilera inför ett fullproppat Solvalla. Fy fasiken vilken känsla!

Jag tänker fortsätta på det fler varit inne på i kommentarer; att det skriks för mycket i loppen. Håller helt och fullt med. Och det har blivit så att man inte lyssnar eller reagerar på att någon sitter och skriker och gastar. Finns det plats så går man ner/ut annars gör man det inte, svårare än så kan det inte vara. Men tydligen är det svårare än så eftersom det är många incidenter som lätt skulle kunna undvikas om ryttarna var mer uppmärksamma och såg sig för. Men att skrika genom hela loppet löser inga problem. Man ska ropa till när det är tight, annars håller man käften (om man inte driver hästen med rösten vill säga).
Och efter loppen håller man också käft. Att skrika och snacka skit i omklädningsrum, på stallbacken, på restauranger, i stallarna etc. gör att montésporten får stämpeln "Kärringsport". Har man under loppet upplevt att någon ridit tight, varit oschysst eller gjort något felaktigt; lämna in en protest INNAN DU LÄMNAR BANAN. Eller påpeka det för den ryttaren, och bara för den ryttaren, och sen är det ur världen. Dömmer domaren till böter eller avstängning då hade du rätt och inget mer med det. Domaren dömmer, ingen annan.
Som min syster skrev i en kommentar så är det så att allt skrik har gjort att det blivit "vargen kommer". När det väl är på väg att bli en rejäl olycka kommer ryttarna inte lyssna. Så dämpa er i loppen, rid er egen häst och gör inte sporten till en "kärringsport".

Idag rids det ett montélopp på Gävle. Jag tror att vinnaren är nr3 Allegro Chateau. Gjorde det bra senast då den vann enkelt genom att leda hela loppet längder före konkurrenterna. Den lär springa fortare idag men det tror jag inte är några problem. Samma upplägg idag kanske? Två intressanta hästar gör montédebut; nr2 Miss Madcap och nr4 Lime Casted. Någon av dem kan utmana Allegro Chateau.

På Tingsryd blev det klent anmält till montéloppet. Endast 7 hästar ställer upp bakom bilen. Där tror jag nr3 Crown Diamond L. vinner, men jag hoppas på nr4 Sugarcane Nips. En häst som ligger varmt om hjärtat efter att min syster ridit den bla. till final i Agrias montélopp förra året. Den gör nu debut för Nathalie och Lena Ekman. Jag håller tummarna!

På Halmstad imorgon vinner nog nr2 Speedy My Love. Efter den ser nr8 Winning Ronin G.C. och nr9 Inverno mest intressanta ut.

På tisdag beger sig Stina och jag ner till Bollnäs. Jag rider för första gången nr5 Zapt Dingbat. Vet inte så mycket om den hästen, mer att den presterat hyggligt på sistone. Gått bra tider och är nog inte helt chanslös. Verkar travsäker. Stina rider nr14 Knockout Victory. En herre som gått bra i monté och ger Stina den ett bra lopp kan den säkert vara med där framme. Nr6 Samir Boy gjorde det bra senast som tvåa bakom Ville Alfa och är det största hotet. Nr1 Bara Bruno kommer förmodligen vara bland de tre.

Det rids även lopp på Eskilstuna på tisdag. Jag är nästan helt hundra på att Nr4 Ville Alfa är den häst som kommer gå vidare till Sverigeloppet från den regionen.

Nu ska jag åka och hämta min jycke Leo som fått sova borta inatt. Och sen ser jag fram emot anmälningarna till montéeliten. Spännande!

På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar