torsdag 14 maj 2009

Jag hade en gång en mardröm.....

I början, när jag hade haft montélicens typ ett halvår hade jag en mardröm. Jag hade vunnit lopp med Dragonite, med halva upploppet som mariginal, före Peter Jarvén och Luxor S.I.R. Överlycklig i vinnarcirkeln och fortsatt glädje i stallet. Duschade Dragonite, bytte om och höll på att packa ihop grejerna när det ropades ut i högtalarna att det var sista chansen för segrande Linnea Swartling att väga ut. Panik! Satte på mig grejerna och var precis på väg ut från stallet bärandes på allt, då den röst berättade att vi var diskade. Sjönk ihop i stallgånget med ett skrikande NEEEJ! Samtidigt som segern gick till Peter och jag vaknade med hans skadeglada skratt ringandes i huvudet..... Som tur var är detta inte en verklighet och Peter har inte visat den skadeglädjen någonsin igen.

Vad som tyvärr är en verklighet är att det slarvas ute på banorna av personalen på plats. Ta tex igår på Romme, montéloppet gick som nionde lopp. Efter loppet var det två ekipage som red tillbaka till stallet utan att väga. Detta ropades ut i högtalarna, och då gick de och vägde efter ca 10 min. Borde inte det bli en diskning utan tvekan? Är det inte så att montéryttarna är skyldiga att efter lopp fram till att de ställt sig på vågen hålla sig synliga för banans kontrollanter? Inte ens en varning delades ut. Jag säger inte att de gjorde detta med flit, glömska är mänskligt, men om sporten ska tas seriöst så måste alla regler följas.
Något som även måste skärpas är startpersonalens ansvar för att starten går rätt till. Återigen tar jag Romme som exempel då det igår var flera ekipage som låg i fel spår vilket gjorde att bla min syster som hade spår 3 fick lägga sig i bakre ledet, och därför tappade starten på en annars startsnabb häst(Mambo Nr Five). Att hon skrek sig hes struntade startpersonalen i. De ville väl bara få iväg det där montéloppet utan omstarter. Detta är bara ett exempel på en start som gått till felaktigt. Jag vet att många banor tycker det är jobbigt med omstarter i monté och släpper därför igenom starter som skulle ha blåsts av i sulkylopp. Men man måste ge det en ärlig chans. Du kan bli av med ditt spår, påriden av häst som bryter ner innan kör-kommando, att någon har problem i volten eller någon galopperar och står still framför dig etc utan att det uppmärksammas. Det finns många exempel på orsaker till att starten egentligen skulle ha blåsts av eller ryttare skulle fått byter/avstänging. SKÄRPNING UTE PÅ BANORNA! Det är inte bara ekipaget som inte får en ärlig chans, det är spelare som kanske går misste om kronor, tränare och ägare som drabbas.

Igår red jag Peach Princess på Solvalla, även det ett lopp med små mariginaler. Vi hade spår 10 och hon blev lite pigg i starten. Kom ner hyffsat bra tredje i andra spår, men hon hade ingen bra dag. Inte lika alert som tidigare och vi fick sista peng. Vann gjorde Linda Höijer på Gloster, som Jan Hellstedt tränar. Grattis Linda!

Imorgon rids det lopp på Hagmyren, ett uttagningslopp till Sverigeloppet. Där tror jag på ett namn, Hedström. Linda S Hedström rider nr3 Crowbar, som var trea senast bakom Simb Moonzoom och Global Derby. Vinner inte den tror jag på en annan häst som Linda brukar rida, nr7 Sea Falcon, som Anna-Karin Jonsson rider denna gång. Jag tror det står mellan dessa två.

Tjejerna i Skellefteå bör vara i topptrim imorgon då det rids två montélopp. Kul att fler och fler banor börjar köra kallblod och varmblod samma tävlingsdag.
Som lopp 1 går kallblodsloppet. Där startar nr6 Östbygullan som gjort det bra under sadeln för Jenny Björk. Har tagit tre segrar i monté och kan vara först över linjen även denna gång. Nr4 Spang Jo Jo har det inte riktigt fungerat för på sistone men har kapacitet. Har inte startat sedan kval 3 april och kan vara i ordning till detta lopp.
Som lopp 3 rids det för varmblod. Nr4 Saddledome har en vinst, två andraplatser och en femteplats i senaste montéstarterna och kan ta hem detta lopp. Bakom denna kan nr7 Silvester Flevo eller nr9 Giant Of North utmana.

Nu är det dags att sova, efter en härlig kväll runt kortleken med mina tre bästa vänner.
Apropå drömmar, min systers sambo Markus hade också en montédröm en gång. Örjan K red lopp, iförd skridskor och riddarutrustning, med plåtskrot som vikter..... Kan kanske vara nåt att införa.

På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar