onsdag 20 maj 2009

Snopen

Blev lite snopen i kvalet idag på Solvalla. Red Pink Champagne som kändes fin ända till 20m innan mål, då hon galopperade helt utan förvarning. En fin häst som jag tycker de ska försöka igen med. Kanske med check nästa gång då hon kan ha blivit framtung sista stegen.

Imorgon rider jag lopp på Eskilstuna. Rider för första gången på nr4 Julia Express som efter att haft en konstig idé om att springa av banan skött sig bra. Gick bra senast och jag tror på god chans. Hon bör vara först från den volten. Syster rider "Tuttis",nr13 Dragonite och han har väl inte riktigt visat på banan sin form, men han är lite märklig och kan helt plötsligt få ett ryck och springa som med eld i baken. Med honom kan man aldrig på förhand säga hur det ska gå. Han står nu 40m tillägg och det är även på den volten jag ser de värsta konkurrenterna. Nr11 Eccentric Trip var bra senast och är nog det värsta hotet. Nr12 Mambo Nr Five är en fin montéhäst och fick det struligt i starten i förra loppet, men gick ändå hyggligt. Nr14 Karima Play har inte startat i monté på ett tag men har gått bra tider i sulkylopp och man ska alltid se upp med proffstränade hästar. Lägg även märke till att Lusensky-Hultgren gör debut med nr9 Borneo.

På Bergsåker rids det också lopp imorgon och nr8 Chip Destroyer är nog vinnaren i det loppet. Även om den inte startat på två månader så tror jag den blir svårslagen. Närmast den tror jag nr1 Flamingo Broline kommer vara.

Tredje loppet denna dag rids på Jägersro, ett högklassigt lopp med många riktigt bra montéhästar. Ett oerhört svårtippat lopp men jag skulle ranka dem på detta vis: nr12 Hennessy Vint- nr11 Flintstone Broline- nr4 Time De Luxe-nr13 Royal Blues- nr6 Axel Turbo. Men som sagt, många bra hästar och jag har förmodligen glömt nämna vinnaren.

På Kalmar på fredag ser jag tre hästar som utmärker sig: nr7 Lady Hit, nr13 Hans Eme och nr14 Night Rambler. Någon av dessa tror jag kommer vara först över mållinjen.

På Hagmyren på fredag rids det ett kallblodslopp. Håller sig nr9 Sant Piril i rätt gångart är den nog svårslagen. Som anonym i tidigare kommentar sagt: Stenklar. Nr4 Pave Eldmina bör jag också nämna då den alltid presterar bra och verkar travsäker.

Vi har även en till häst som startar imorgon på Eskilstuna. Next Yatzee går ut i lärlingsloppet, lopp 9 från bricka 1. Oscar Uhrberg kör för första gången åt oss. En häst som är väldigt svårkörd då han har nära till galopp och det får inte ske några störningsmoment. Men "Pålle" kan när han vill och helt chanslös är han inte. Kan han få iväg honom och få bra position kan det nog sluta bra.

Nu ska jag packa ihop grejerna till imorgon och slappa lite på soffan. Får se om det blir nån sömn inatt. Misstänker att nervositeten för Zubbans kval imorgon kommer förhindra John Blund....

På återseende!

3 kommentarer:

  1. Mycket spännande blogg att följa. Som en som inte rider själv men gärna spelar är det intressant att höra om de problem som sporten har, och då menar jag framförallt det som Linnea skrivit om banpersonalens ansvar för att montén skall bli trovärdig för spelarna. Måste ge er som kommenterar och bloggar om sporten en eloge för att ni själva vill ha regler som följs och göra sporten så professionell som möjligt. Kämpa på, hoppas att representanter för banor och media får tips om bloggen. Eva

    SvaraRadera
  2. Har sett två ryttare nu som har fått vara med i stc montéserie för ryttare som ej har segrat per 081231 trots att både två har vunnit poänglopp(b-lopp) i monté innan dess. Räknas inte segrar i b-lopp? Någon som vet? jag tycket det verkar mycket lustigt att de segrarna inte skulle räknas...

    SvaraRadera
  3. Har skickat en fråga till STC angående vinst i b-lopp så jag återkommer när de svarat. Kan dock ta till på måndag eftersom de flesta är lediga idag... Men som sagt, jag återkommer.

    SvaraRadera