söndag 19 juli 2009

Första dagarna i monténs hemland

Då var vi här! Men det var riktigt nära att vi inte kom hit.... Jag som brukar vara organiserad oh ute i god tid, rusade in på flygplatsen 1 minut innan stängning av incheck, med för tung väska. Så Stina kastade ur grejer i min fasters famn, (ingen aning om vad men har inte saknat det än)och ändå fick jag böta över 800 kr för övervikt. In i passkollen utan strumpor med mina svettiga stalljodhpurs och sen fanns det inga platser bredvid varann på planet. Så jag fick sitta närmast fönstret bredvid två äldre karlar och väluppfostrad som jag är så tog jag inte av mig skorna. Ni kan först hur mina fötter kände sig när vi kom fram.... Ska också tilläggas att jag trodde att min sista stund var kommen. Som jag nämnde tidigare så har jag varit lite krasslig. Ungefär 20 minuter innan landning, när de börjar bromsa in, började mina bihålor pulsera och revbenen pressas ihop. När de sa åtta minuter till landning kunde jag inte andas och försökte komma på 8 olika grejer jag skulle ägna en minut åt i tanken innan jag dog. Men jag överlevde :-) och ska aldrig någonsin mer flyga sjuk.
Väl framme kom Sofia, Philippe och en lärling till Philippe från Belgien. Sylvaine (ursäkta stavfel) är bara 16 år och vinner lopp efter lopp i Belgien.
Vi hoppade in i bilen och begav oss till Cabourg, en ca 2,5 timmar lång resa. Skönt att Philippe pratar och förstår engelska, kommer göra veckan mycket lättare. Sofia, jag och Stina åt middag på restaurang på banan och Phillippe red lopp. Han blev 4a med en häst som är väldigt svårriden och hänger på ena tygeln så nosen nästan är vid tån.
Det är så jäkla häftigt att se loppen här i Frankrike. De rider så sjukt snyggt och hästarna går som skott. De har ju ganska mycket som skiljer från Sverige, och ryttarstilarna och orken på ryttarna tänker jag inte ens nämna, det kan man skriva en hel bok om. Här finns det inga halvspår eller ej hållit rakt spår på upploppet. Stör man ingen så är allt tillåtet. Vi har så mycket att lära från detta land och dessa människor.
Efter tävlingarna begav vi oss hemåt igen, väldigt trötta. Stina och jag övernattade på ett rum i byn där Sofia har sitt stall, på Ulf Nordins gård. Det var mycket skönt komma i säng!

Nästa morgon kom Sofia och hämtade oss och vi åt frukost hemma hos henne. Stina fick hjälpa till i stallet bredvid medan jag motionerade Special Cat, Nasty Composite, Call Me Manana och Gill Star tillsammans med Sylvaine som red/körde de andra av Sofias hästar. Det är så häftigt att sitta på djur som man knappt varit i närheten av förut.
Efter morgonsysslorna så packade vi in oss och Nasty Composite ocg begav oss mot tävlingar i Compiègne. Om ni inte varit på travtävlingar i Frankrike så måste ni åka. Det är så roligt se hur mycket folk det kommer, att stallbacken är helt öppen och att de har en defileringsvolt där skötarna går med hästarna i kontakt med publiken. Det är också så att hästarna står inte direkt uppbundna på stallgångar. Nej, man selar på i boxarna sen klickar man på vagnen utanför på gården. Lite svårt att förklara, det bör ses, men det är helt underbart coola hästar.
I första loppet hände nånting hemskt. En av hästarna stupade och avled precis vid mål. Precis vid staketet närmast publiken. Kusken klarade sig oskadd och de fick frakta ut hästen. Hemskt!
Philippe red ett lopp denna dag, på storfavoriten, fick ledning men den gillade inte gräsbana och blev diskad. Han körde även Nasty Composite som låg sist till sista sväng men gick bra till en femte plats. Ska tilläggas att upploppet på Compiègne är 500 meter långt och i ganska skarpt lutande uppförsbacke.

Efter tävlingarna åkte Stina med Philipe till Belgien och hans gård. Hon ska vara där några dagar medan jag är kvar hos Sofia, sen byter vi. Blev en lugn kväll och hyffsat tidigt i säng. Trycker i mig Berocca, alvedon och massa naturdroppar för att bli frisk. Känner att kroppen inte är i 100% form.

I morse hämtade Sofia mig vid hotellet och vi körde igång med morgonsysslorna. Släppte ut, red, mockade, städade, lindade ben, ja allt som skulle göras. Efter lunch åkte vi in till byn och kollade när Philippe red lopp. Och vann! Stina var med i vinnarcirkeln och allt :-) Lite avundsjuk är man....
Han red även ett till lopp där han kom fyra så han var nöjd med dagen. Pjilippe och Stina åkte efter tävlingarna tillbaka till Belgien medan Sofia och jag har lgn hemmakväll med film och sånt. Skönt!

Nu ska jag plåstra om mina knän, man får lite svedmärken och sår på dem. Speciellt med hårda lärare :-)

På återseende!

1 kommentar:

  1. Hej på er!
    Det låter inte som om det är semester direkt men det var väl inte meningen med resan heller. Grejerna Stina slängde ur är i tryggt förvar liksom Din bil. Den är nämligen i Stockholm för min är på lagning. Ikväll startar ju Firren på Rättvik. På fredag är det dags för Leia och Sir Arne på Midnattstravet på Romme. Johanna Hedlund rider Arne. Spår 7 på kort. På lördag ska Robban i elden på Hagmyren. Ni håller väl tummarna ordentligt där ni nu är, Belgien, Frankrike eller kanske nån annan plats.
    Var rädda om er /Eva

    SvaraRadera