onsdag 1 juli 2009

Äntligen!

Äntligen en montéseger i år! Stina slog till i måndags med kallblodet Jahnita på Rättvik. Trots startgalopp och massa markförlust så vann hon säkert med 5 längder. Det känns nästan som om jag själv vunnit :-) Man smakar och hejar hemma när man kollar på ATG-live så jag tror nästan jag var tröttare än Stina. Det är ju så att vi har fördelen att känna dubbel glädje. Det spelar inte så stor roll vem av oss det går bra för, det är lika roligt ändå. Ja, visst är det kul att vinna det ska jag inte sticka under stolen med, men det är snudd på lika roligt att se syster glad.

Äntligen 30! Japp, jag fyllde 30 igår och har därför haft lite att stå i de senaste dagarna. Därför dålig uppdatering, men nu är jag på banan igen :-)

Zubban gjorde sitt andra lopp för mig idag. Jag sa till David Källgren som körde "att galoppera det kan hon inte.... ". Fick bita mig hårt i tungan då starten gick. Galopp och sen var det kört. Hon ställde sig men kom ju aldrig in i loppet. Gick 1:17,1 och David tyckte det var en fin liten häst. Men ingen peng den här gången. Jag får leta nytt passande lopp, men det är svårt när hon inte har några poäng.
Jag ska heller aldrig mer inte vara med när hon startar. Iom att det var lunch-trav och att jag jobbar så åkte pappa ner med henne och två till till Axevalla. Mina kollegor tycker nog inte att jag gjorde många knop på förmiddagen, var ännu nervösare än inför förra starten. Och när man sitter där man sitter och inte kan vara med innan och efter lopp så är det ganska frusterande. Jag litar på att pappa gjorde sitt bästa, men för mina nerver så åker jag med nästa gång.

Jag tycker att montéloppen börjar arta sig ute i landet. Det är inte lika många omstarter och starterna börjar se riktigt snygga ut, med jämna fina volter och att de som leder volten har bättre koll.
Däremot är det fortfarande mycket små mariginaler och när man sitter som åskådare håller man andan lite då och då. Många rider tight och har ibland svårt att hålla sitt spår. Det är så oerhört viktigt att man vänder sig om INNAN man går ut eller tar ner sin galopperande häst. Ser flera gånger folk som drar i hästen, SEN vänder sig om. Men då är det försent. Jag hoppas fler än jag där ute är så pass intresserade och vill lära sig mer, inte bara genom att rida loppen utan även av att titta på andra lopp. Jag tycker att man lär sig mycket och får sig tankeställare bara av att titta på hur andra rider i loppen. Jag kollar på alla montélopp som går att kolla på och hoppas att fler gör det eller tänker göra det framöver.

Ikväll rids det lopp på Skellefteå. Där tror jag formstarke nr6 Giant Of North får ytterligare en seger i raden. Har gjort ina montéuppgifter fullt godkända och fortsätter nog ett tag till att rada upp segrar. Motståndet är nog först och främst nr9 Saddledome.

Inget lopp imorgon, men på fredag är Dagens flexlopp på Hamstad ett montélopp. Riktigt fin startlista med många som kan vinna. Sverigeloppets vinnare Volym Synd startar från spår 4 och är en riktigt bra montéhäst som absolut kommer vara med där framme. Nr13 Hennessy Vint har kapaciteten och kan bli farlig, liksom nr11 Wiss New Hawkeye och nr10 Arran Kämpe.

På fredag är det även montélopp på Örebro. Nr2 La Luna Hills gjorde det bra vid segern och skall absolut räknas. Bästa hästen emot är nr3 Hilmer Garline.

På lördag kör Hoting ett lopp. Där står nr5 Allegro Chateau på första volten och kan nog leda loppet från start till mål. Den har gjort det bra i de senaste tre starterna, dock på kort distans men kan nog ändå hålla undan för konkurrenterna. På volten bakom står nr6 Miraklet som är närmsta utmanaren.

Nu ska jag läsa proppar till Zubban. Tyvärr får man nog inte välja vilket lopp hon ska komma med i och inte heller motstånd.....

På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar