måndag 6 juli 2009

När vänder det?

Var ute och galopperade igår igen. Denna gång på Late Speed, som jag red för första gången. Att vi kom iväg på femte startförsöket bidrog nog mycket till galoppen i första sväng, då man inte får ta så mycket i mun på henne. Den tidiga snäva voltningen gjorde också att jag själv drog på mig en bot då jag blev för tidig över linjen.
Galoppen kom redan i första sväng då jag tog upp för att komma ner i rygg som tredje invändigt. Och där blev vi liggandes i galopp. Jag tänkte på det efter, då det hade varit mycket liv och skrik i första sväng (inte på mig men i övrigt), och observerade resterande sulkylopp, hur kuskarna gör. Det som är den största skillnaden mellan sulky och montélopp är att när hästar felar så hjälps man åt för att undvika olyckor. Jag säger inte att man ska försämra alltför mycket för sig själv, men vem vill ligga i rygg på en galopperande häst?
Kollar man på sulkyloppen så går de ofta ut i andraspår för att det galopperande ekipaget ska kunna backa sig ut. Utan att skrika och gorma. Jag säger inte detta för att jag blev diskad igår, hade ändå aldrig fått henne att ställa sig, däremot är det mycket incidenter i loppen som beror just på galopperande ekipage. Det jag menar är att vi behöver fortfarande lära oss att hjälpas åt för att förhindra olyckor.

I fredags var det delade känslor när man såg montéloppet på Halmstad som dagens Flex-lopp. Äntligen monté på TV! Och Lina Alm gjorde riktigt bra reklam. Ha! Där fick de som sa att montén ofta drar i stenhårt tempo så länge lampan lyser sen tar det tvärnit i sista sväng. Men nej då! Lina hade att åka med.
Det som var tråkigt var att det återigen var en tv-sändning där den enda seriösa i gänget var Erik Adielsson. Han kom med seriösa och konkreta inlägg medan de andra mest bara flamsar. Tack Erik, för att du håller travets TV-program på vuxen nivå fortfarande.

Ikväll ska jag till Rättvik med Racy Born och jag hoppas trenden vänder. Stina har ridit henne i de tidigare starterna och det är en speciell märr. Mycket ska stämma för att hon inte ska surna och stryker man medhårs så finns det kapacitet. Hårdaste motståndet är nr14 Ville Alfa. Vill även varna för nr12 Zapt Dingbat som jag red sist. Galopp i sista sväng när vi var på väg framåt och det finns kapacitet i hästen. Om den går felfritt är den säkert med där framme.

Även på Hagmyren rids det ett lopp, då för kallblod. Bästa hästen i loppet är nr8 Bodbäckslappen. Närmast där bakom tror jag på nr6 Trollnin som gjorde det bra senast.

Även på Solänget imorgon ska kallbloden ut. Ett snålt startfält där jag tror nr7 Putte vinner. Nr5 Mana Grabben gör debut och kan vara utmanaren.

På återseende!

2 kommentarer:

  1. Får man svära på din blogg? I såna fall säger jag fy FAN va rätt du har! Din blogg är så jäkla bra, håll igång den.
    Vissa på trav-TV kan ju knappt uttala hästnamnen i gulddivisionen.... Och visst är det kul med tjejer i rutan, men finns det ingen som inte måste läsa utantill? Hon Louise borde ta chansen representera montén bättre.
    Du har mycket bra åsikter som jag hoppas sportcheferna läser.
    Hoppas du får en seger snart, det är du värd. KÄMPA PÅ!

    SvaraRadera
  2. ...det känns som tiden stått stilla i svensk monté när man läser dina rader. Jobbade rejält för att få igång rikstäckande monté mellan 93-98 på Solvalla, fattar inte hur jag orkade så här i efterhand. Skrev om monté i Hästsport varje nummer mellan 1993-2006, materialet räcker till en bok...Det mesta du skrev har substans och Du gör helt rätt som tränar, vilka elitidrottsmän kan ligga på rygg tills tävlingarna börjar? Har faktiskt monté just nu uppe på vår sida...Hästliga Hälsningar
    Hovtramp/Ilse - www.hovtramp.se

    SvaraRadera