fredag 31 juli 2009

Ta lärdom av mästarna

Efter att ha observerat fransk montésport så finns det ganska mycket vi i Sverige borde ta lärdom av och ta efter. Jag tänker inte tjata om ridstilar. Det är upp till var och en hur de vill rida, sitta, stå etc. Jag har snappat upp så mycket tips som möjligt från Philippe Masschaele för att ge hästen optimal möjlighet att gå som bäst i lopp och hålla så länge som möjligt. Jag tror och vet att det finns en anledning till att montéjockeys i Frankrike rider på ett visst sätt och därför tänker jag haka på den stilen så gott det går. Plus att det ser mycket snyggare ut och är mer skonsamt för hästen. Men som sagt, det är upp till var och en vilken stil de vill ha.

Några grejer jag tycker Sverige borde ta efter Frankrike:
* Inte stänga ute ryttare, utan istället ha olika vikter för olika ryttare. Tex. 55 kg för de som aldrig vunnit lopp, 60 kg för de som vunnit färre än 10, 65 kg för de som vunnit fler än 10 lopp. Jag säger inte att det ska vara exakt den indelningen men ni förstår säkert vart jag vill komma. I Frankrike kan du se ryttare i samma lopp som väger 55 respektive 67 kg. Där är det ju indelat lärling och proffs, samt att yngre hästar och ston går med mindre vikt.

* Presentera vikten i programmet. Skillnaden där är att i Frankrike väger ingen långt över minimumvikten. Står det 67 så väger ryttaren 67 kg. Men man skulle kunna göra så att banan går efter senaste loppet, vad man vägde då och rider man sitt första lopp så är det ens skyldighet meddela vikten. Detta för spelarnas skull, men också för såna som mig som vill kunna ha så liten mariginal som möjligt. Är vikten presenterad innan behöver man inte väga in så långt innan loppet. I Frankrike väger de in 10 minuter innan start och gör att de vågar bolla mer med hektona.

* Skippa kvalen! Har hästen en gång visat att den klarar springa på bana med sulky så tycker jag inte att den ska behöva montékvala. Att vi har montékval i Sverige gör att fler avstår från att prova sin häst i monté. Har man en häst i full tävlingsform så förstår jag att man inte villödsla veckor på att inte starta i lopp. Speciellt när antalet montékval har minskat.

* Låta hästarna gå med skarpare bett i montén. Jag skulle vilja se gubbarna som skickar ut sina kallblod med någon liten tjej i loppen hoppa upp och kunna hålla hästen i trav. Ibland är det rena livsfaran. Sen är det ju så att skarpare bett betyder ökad försiktighet från ryttaren så man inte sliter sönder hästens mun helt, men det är jag säker på att alla är införstådda med.

Andra saker man vill ta från Frankrike är mest sånt som vi ryttare ska tänka på. Hjälpas åt vid nedtagning av galopperande häst, hjälpas åt för att förhindra olyckor etc. Jag såg många lopp med dubbelt så många ekipage som i loppen här hemma men det var hälften så mycket liv i loppen och jag är nästan helt hundra på att det var minst hälften så lite skitsnack i omklädningsrummen efteråt.

Just ja, höll ju nästan på att glömma nämna mitt och "Tuttis" lopp i måndags. Philippe har ju hela veckan tjatat om att det viktigaste är starten så jag såg till att pricka starten perfekt. Tog in våra 40 meters tillägg långt innan första sväng. Första varvet kändes Dragonite hur fin som helst, men strax innan nästsista sväng skulle vi hänga på ekipagen i tredjespår men fick en knuff från insidan så då lägger han av och vi tappade mycket. Tog i igen på bortre lång och på upploppet men det var för långt fram tyvärr.

Idag ska Stina och Racy till Bergsåker. Året började bra för Racy som ny i våran regi men har på sistone gått trögt. Idag är lite av hennes sista chans att visa vad hon går för. Hon står lite hårt inne i loppet och får nog väldigt svårt vara med bland de tre. Men kravet är att hon presterar avsevärt bättre än hon gjort i de senaste 4 starterna. Hårdast emot tror jag nr4 Bon Chance är som gjort det bra i de tre senaste montéstarterna. Även nr6 Edge Trick och nr10 Coolingen tror jag blir svåra för syster att vara före.

Jag har semester till på måndag och är inte inne så mycket eller framför datorn, ber därför om ursäkt för att jag inte tipsar och kommenterar lopp. På måndag är jag tillbaka i verkligheten igen :-)

Just ja, imorgon gör Zubban montédebut. Det är bygdetrav i Heby på Julmyra. Vi har ju hästarna ute i Runhällen så är bara 2 mils avstånd. Stina rider Zubban då jag efteranmälde henne och hade redan lovat bort mig på grannarnas Champo Bar. Ska bli kul att se om Zubbis kan springa med ryttare. Har väl inte direkt den optimala storleken (om hon inte får starta i ponnylopp förstås), men kanske kan få lite nytändning. Blir spännande att se.....

På återseende!

5 kommentarer:

  1. Bra åsikter! Stilarna behöver verkligen förbättras på ryttarna, en del ser ju ut som hösäckar och många sitter bara och hänger i tyglarna med dressyrläder. Finns ju en anledning till att både de franska montéryttarna och jockeys inom galoppen har nästan exakt samma stil. Det finns en del som har en bra stil, men de är lätträknade. Det där med viktlättnad kan dick bli svårt, ryttare som ej har segrat kan ju väga 60-70 kg UTAN utrustning, då är det nog inte lätt att vikta ner den ryttaren till t ex 50 kg, men det var ju en bra tanke! Tycker viken ska sänkas till 60 kg och att man inför en maxvikt på 70 kg i varmblodsloppen. För hästarnas skull!

    SvaraRadera
  2. Jättebra blogg!!! Är lite förvirrad om det här med sitsen i monte´lopp. Det talas ju om den "klassiska franska uppräta stilen" och det säljs sadlar som ser ut som vilken allroundsadel som helst, men som tituleras "Fransk monte´sadel" (I den måste man ju rida med längre läder och mer upprätt om man inte vill få det riktigt obekvämt) Sen har vi jockeysitsen med galoppsadel. Så min fråga är: Hur ser den klassiska franska stilen ut om den inte är lik jockeystil, och håller då fransmännen på att överge sin med gamla anor franska ridstil till förmån för jockeysits och galoppsadel. "Förvirrad"

    SvaraRadera
  3. Som det ser ut i Frankrike så är det i princip bara den "nya" sisten som gäller. Alla montéjockeys rider med korta läder i de nya sadlarna som liknar galoppsadlarna. Man kan se ett fåtal ryttare ute på småbanorna som fortfarande rider i de gamla sadlarna med långa läder men eftersom galoppsitsen har visat sig vara bättre så har alla bytt till den. Den klassiska stilen stör hästen mer så därför rider man inte längre så i Frankrike. Tycker verkligen att vi i Sverige borde sträva efter att rida på samma sätt som de gör i Frankrike. Så korta lädren och knip med knäna nu alla montéryttare :)

    SvaraRadera
  4. Hej! Det här med monte´kval tror jag har både för och nackdelar. Det skulle säkert komma ut fler hästar i loppen om man slipper monte´kvala och det är ju positivt. Men att hästen är monte´kvalad är ju också ett kvitto på att hästen har gått under sadel på banan. Tyvärr finns det mindre nogräknande tränare som bara säjer att hästen är helt ok, den har gått med ryttare innan, och så visar det sig att det var inte alls så ok. Att hästen är monte´kvalad är ju en fördel för ryttaren ur säkerhetssynpunkt, speciellt om man inte känner till häst eller tränare väl.

    SvaraRadera
  5. Fast det är ju även ryttare som ska kvala in hästen och där kan det ju vara likadant - att hästen knappt är riden på. Den går ju i fält i kvallopp också.

    SvaraRadera